In ons vorige blog kwamen we na wat soul searching tot de conclusie dat we bij LQ onze klanten wel erg graag in de watten leggen. Het feit dat we een familiebedrijf zijn, speelt daarbij zeker een rol. Dat er de laatste tijd in ons land sprake is van een heuse herwaardering van het fenomeen familiebedrijf maakt ons nog trotser dan we al zijn!

 

Verwennen

Ergens is het ook wel logisch dat klanten, en relaties in het algemeen, voor ons meer zijn dan gewoon een zakelijke relatie. Intern zijn we voor elkaar ook meer dan ‘gewoon’ collega’s en zijn we allemaal bereid niet één, maar meerdere stappen verder te gaan voor elkaar. Daarnaast belonen we ons personeel, en onszelf, met bijvoorbeeld leuke uitjes. Zoals een ‘echte’ familie betaamt. Gewend als we zijn om anderen te verwennen, is die lijn min of meer automatisch ook naar buiten doorgetrokken. Daar kan een gevaar in schuilen dat dat warmebadgevoel en plezier in het werk ten koste gaan van het rendement.

 

Succesfactor

Op korte termijn kan dat hier en daar zeker het geval zijn. Op lange termijn zien we het echter juist als voordeel, al is het alleen maar omdat personeel lang blijft hangen en er dus veel kennis binnen het bedrijf blijft. En klanten langer blijven hangen, want het is per slot van rekening bijna familie. Rapporten van onder meer het CBS bevestigen dit. Ook zij concluderen dat familiebedrijven meer gericht zijn op continuïteit dan op het snelle succes. Omdat familiebedrijven in de regel meer met eigen vermogen werken, zijn ze volgens de cijfermeesters bovendien minder kwetsbaar als het even tegen zit. Aha! Het is dus in feite een succesfactor!

 

Innovatiekracht

Verder hebben familiebedrijven doorgaans niet te maken met externe aandeelhouders die puur naar de cijfertjes kijken, en bij het minste of geringste roepen om een reorganisatie of sanering. Met vaak als ultiem doel om de toko op termijn met veel winst te kunnen verkopen. Ook in andere succesfactoren die het CBS noemt, herkennen we ons wel. Zoals sneller beslissingen nemen en reageren op marktomstandigheden, meer flexibiliteit, passie voor het product of dienst en innovatiekracht. Waar wij zogezegd bij een nieuwe toepassing de armen al uit de mouwen hebben, zitten concurrenten vaak nog aan de vergadertafel. En gaan we in sommige gevallen zelfs nog sneller dan de klant.

 

Positief

Wist u trouwens dat bijna twee derde van alle Nederlandse bedrijven een familiebedrijf is? En dat die samen goed zijn voor ruim 40% van de totale werkgelegenheid en bijna 50% van het BNP? Extra bemoedigend is dat ook talentvolle jonge mensen steeds vaker voor een familiebedrijf kiezen en andere, tot voor kort nog ‘hippe’, bedrijven de rug toekeren. Als die net zo lang blijven als onze huidige medewerkers, dan zit het ook op personeelsgebied de komende jaren wel snor.

Reacties zijn gesloten.